tisdag 2 januari 2007

Känslor från förr

Egentligen är det ganska konstigt hur en speciell doft eller en speciell låt kan sätta dig i exakt samma känslotillstånd, och få dig att känna dig precis som du gjorde under den tid som det där speciella är förknippat med.

Detta är förstås både på gott och ont. Visst kan det vara underbart att för en kort sekund återvända till stunden då ni två blev ett, men stunden då ni gick skilda vägar vill du antagligen inte påminnas om oftare än nödvändigt.

Det finns mycket som kan vara detta speciella.

Det kan vara ljudet av låten som ni spelade när ni blev tillsammans.
Det kan vara lukten av parfymen som du använde under er första tid tillsammans.
Det kan vara synen av bilder från en lyckad semester ni gjorde tillsammans.

Men konstigt nog så är de olyckliga stunderna oftast mycket klarare än de lyckliga. Så mycket mer detaljrika.

Jag undrar vad det beror på egentligen? Sätter olyckan djupare spår i oss än lyckan?

3 kommentarer:

jlmj sa...

Bra skrivet. Du har en klar poäng där. Konstigt nog så är det ibland precis som du skriver. Varför vet man inte, men det bara är så. Wierd.

Men lyckan är ändock bra, den sätter också sina spår. =o)

*Kram*

Kanna sa...

Jag tror lycka sätter lika mycket spår i oss som olycka, bara det att olycka tar fram fler känslor hos oss. Lycka tar kanske enbart fram lycka. Därför känns olyckliga minnen starkare än lyckliga. Eller jag vet inte..stört är det iaf:p

Men jag kommer alltid finnas här om du skulle råka ut för fler olyckliga saker:)

Puss&kram :)

Lady Starduck sa...

Jag vet vad du menar. Jag kan bara hålla med Jocke & Manda i deras kommentarer.

Bra skrivet.
Kramar!